Powered by Jasper Roberts - Blog

Syrlig krossad potatis

Godmorgon, godmorgon!

Uppe och hoppat med tuppen idag och iväg till arbetsplatsen för första gången på hela fem veckor! Jag har en spännande höst framför mig att se fram emot, med mycket att göra och många utmaningar, men det är ju precis så där jag vill ha det. Ja, jag ser fram emot det, och det är en härlig känsla att ha!

I helgen som gick tog vi det ganska så lugnt. Vi hade en hemma-lördag då vi mest bara hängde. Barnen lekte med sina kompisar på dagen och sen avlutade vi lördagskvällen här hemma med en liten gamenight vid köksbordet. Vi spelade Cluedo Junior och åt lite ostbågar och choklad. Mys helt enkelt.
Igår packade jag och barnen in oss i bilen och styrde kosan ner mot Blekinge och en visit hos min mamma. Efter en stund hos mamma hamnade vi alla i grannstaden där vi shoppade lite och avslutade med en lunch på Burger King innan vi körde hem till mamma igen. Vi hann även med ett besök och en fika hemma hos mina morföräldrar innan vi körde hemåt på kvällen igen. Min morfar är tyvärr ganska dålig just nu, men vi håller så klart alla tummar vi bara kan att det går vägen så att säga.

Denna veckan blir det mycket fokus på jobbet gissningsvis, men jag har även lite annat planerat. Vi har tänkt oss en liten resa till IKEA någon dag. Barnen önskar/behöver nya sängar så vi tänkte att vi skulle införskaffa oss det till dem. Så, det blir följdaktligen en storstädning/rensning på deras rum också. Mindre kul men välbehövligt. Till helgen blir det middag med min bror och sen är det ju dessutom Karl Oscar-dagarna i Växjö denna helgen, så det bli ett besök där också.

Här och nu ska det dock bli ett litet potatistips som passar perfekt till årets kräftskiva! Ja, det är ju i allra högsta grad kräftsäsong just nu, och acks å gott det är! Vi fiskar ju, som jag nämnt, egna kräftor och har lyxen av att kunna njuta av dem året runt. Hur goda kräftorna än är så kräver de ju sina tillbehör, annars blir man aldrig mätt. En riktigt klassiker är ju så klart Västerbottenpajen, lite gott bröd och en god sallad till. Något som dock också passar perfke titll kräftskivan är syrliga krossade potatisar! Ja, jag lovar er att dessa går hem både hos stora och små, och dessutom, som pricken över i, är de lite roliga att göra också. Tycker du inte om kräftor? Dessa potatisarna är minst lika goda till grillmiddagen också!

Syrlig krossad potatis

• ca 2 msk olivolja
  • 1 kruka gräslök
  • flingsalt och svartpeppar

1. Lägg potaatis, 1 dl vinäger och salt en kastrull.
  2. Fyll upp kastrullen med vatten så det precis täcker potatisen.
  3. Koka tills potatisen är mjuk, ca 15-20 minuter.
  4. Häll av vattnet och rör ner det flytande margarinet bland potatisen.
  5. Lägg potatisen på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt.
  6. Använd exempelvis en kaffemugg och pressa försiktigt potatisen så att den precis spicker.
  7. Sätt in potatisen i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter.
  8. Ta ut plåten och vänd potatisarna.
  9. Ringla över olivolja och ställ tillbaka in i ugnen på ytterligare 20 minuter.
  10. Lägg upp potatisen på ett fat och ringla över ca 2 tsk vitvinsvinäger, flingsalt, svartpeppar och fräsk klippt gräslök.

Servera potatisen varm tillsammans med exmepelvis en grillad köttbit, till buffén eller som tillbehör på kräftskivan!

Egenfiskade kräftor

Hej hej!

Utanför mitt fönster där jag sitter öser regnet ner och piskar på altandäcket, det mullrar och med jämna mellanrum lyser himlen upp lite extra av blixten. Det inger lite höstkänsla, och vet ni vad? Det är ganska mysigt. Jag älskar sommaren och jag älskar värmen, men jag tycker även om både hösten och våren, så ja, jag kan inte hjälpa att tycka att det faktiskt är ganska mysigt.

Denna veckan som gått har gått barnsligt snabbt tycker jag. Det kan vara för att jag har börjat jobba igen, och första veckan på jobbet är lite alltid lite instensiv när man varit borta ganska länge. Det har dock inte varit jobbigt, utan snarare faktiskt ganska så roligt, även om jag så klart inte hade tackat nej till ytterligare en veckas semester, eller till och med två.
Min semester avslutade jag i Stockholm förra helgen tillsammans med min bästa vän. Vi tog tåget upp i fredags förra veckan och tog in på hotell i centrala Stockholm. Vi åt en massa god mat, vi drack gott om kvällarna och vi shoppade en massa. Ja, jag hittade hur mycket som helst, och det hör inte till vanligheterna. Vi stannade även till och kikade lite och hejjade på Pridetåget , och vi gjorde ett besök på Mr Cake och tog en fika, en massiv fika. Vi träffade tog en öl med en av mina bästa ungdomsvänner som bott i Stockholm sedan många år. Det var en riktigt härlig helg helt enkelt, och ett perfekt avslut på årets semester!

Nu i veckan som gått har jag, förutom jobbat, hämtat ut nya glasögon till mig själv. Tre par till och med faktiskt. Ett par solglasögon ett två par vanliga, det kan vara kul att ha att byta med någon gång ibland beroende på vilket humör man känner sig på. Just nu känns de båda väldigt "konstiga" då jag är van att se ut som jag gör med mina gamla, men jag är nöjd och det är alltid kul att förnya sig lite.
Jag har även varit på AW med några av mina favoritkollegor. Vi var på Trädgården i Växjö och drack rosé, åt plocktallrik och pratade om livet kvällen lång. Ja, det var faktiskt precis så där mysigt som det låter. Det är guld värt att träffa sina kollegor utanför jobbet med jämna mellanrum tycker jag, man lär känna varandra bättre och man pratar framför allt om något annat än bara jobbet. Det blir en bättre sammahållen grupp som har roligare tillsammans även när man sedan är på jobbet igen. Mys.

Just idag ligger det en doft av kräftor i hela huset. Vi har ju ett egent kräftvatten som min sambo fiskar kräftor i, och årets kräftpremiär gjorde vi den 1:a augusti som sig bör, då vi drog upp årets första. Så förra helgen kokades här kräftor, och denna, och även de kommande fyra helgerna kommer här kokas kräftor. Svenska, egenfångade, egenkokade och fantastiskt goda kräftor som kommer förgylla resten av året. Det är matlyx som heter duga!
Tycker ni om kräftor? Här hemma äter hela familjen kräftor utom min son, han tycker de ser för otäcka ut. Så han äter glatt alla goda tillbehör till Kräftskivan istället, och är lika glad för det. För de som inte har möjlighet att fiska själva så finns det ju som tur väl är att köpa massor i butikerna just nu, men är ni kanske fler där ute som fångar era egna? Ja, några är ni nog i alla fall. Då ska jag här dela med mig hur vi brukar koka våra kräftor.

Fortsatt trevlig helg!

Egenfiskade kräftor

ca 2 kg/ 60 stycken kräftor

• 5 liter vatten
  • 1,5 dl grovsalt
  • 2-3 sockerbitar
  • ett knippe dill

1. Häll vattnet i en stor gryta och lägg i grovsalt, sockerbitar och dill.
  2. Koka upp.
  3. Lägg i ca 15 färska nyfiskade kräftor åt gången, och låt koka upp emellan varje iläggning (detta för att vattnet ska hålla sig tillräckligt varmt hela tiden).
  4. När du lagt i de sista 15 kräftorna, låt koka 5 minuter.
  5. Kyl ned grytan i ett kallt vattenbad.
  6. För sedan över kräforna i tätslutande behållare.
  7. Lägg över  en dillvippa och häll över kräftspad precis så det täcker kräftorna i behållaren.

Frys in kräftorna när spadet kallnat helt. Ta sedan upp och tina i kylskåp över natten när de ska ätas.

Semester i Italien, sommaren 2018

Hej allesammans!

Idag visar kalendern redan den 2:a augusti, vilket innebär att "sommarens söndag" är här, och ja, det mesta av sommaren faktiskt redan gått förbi för detta året, åtminstone i månader räknat. Vilken sommar vi har haft! Vädermässigt är det ju fortfarande i allra högsta grad högsommar, och om man ska tro på det som sägs så kommer vi få fortsätta ha detta underbara väder även denna månaden ut.

Sommaren är snart förbi oss som sagt, och hela juli månad har jag haft välbehövlig semester. Som ni märkt tog jag semester även från bloggen, men nu är jag tillbaka! Merparten av juli månad har jag spenderat tillsammans med min familj i Italien. Ja, vi är ganska nyigen hemkomna från en tre veckor lång italiensk semester, och ack så skönt det var! Vi bilade ner för första gången någonsin, och det gick verkligen över förväntan. Alla mina farhågor jag hade om att ha barnen i bilen så länge grusades grundligt till min stora förtjusning. De var så duktiga verkligen, och det var inga problem alls att åka så långt. Vi körde via Danmark-Tyskland-Österrike-Italien med en övernattning i Tyskland på ditvägen.

Semesterveckorna var uppedelade på tre olika ställen, och den första destinationen var den italienska landsbygden. I ett stort herrgårdliknande lanthus uppe på ett berg med världens finaste utsikt verkligen, mitt emellan två små städer som hette Cagli och Aqualgna. Den veckan bodde vi tillsammans med sambons lillasyster och hennes familj. Vi njöt av frukost på verandan med den där utsikten och vi badade i den tillhörande poolen som låg ytterligare en bit upp på berget med ännu finare utsikt.
Vi njöt av god mat och hittade efter några dagar världens finaste belägna restaurang i utkanten av en av de närliggande byarna, precis vid botten av ett berg och vid sidan om en gammal borg. Där blev det ett par middagar kan jag säga. Vi åt även en del "hemma" på altanen, både kallskuret med focaccia och capresesallad och även grillat ett par gånger. Givetvis bjuder jag på en del av all härlig mat här till er, en salig blandning, men allt ack sååå gott. Lammet på bilen i mitten nedan var verkligen to die for!

När vi efter en vecka lämnade den italienska landsbygden styrde vi lilla familjen emot den italienska huvudstaden, Rom. En destination jag länge viljat åka till, så det var något av en dream come true faktiskt. Där huserade vi i en fantastiskt fin liten lägenhet i centrala Rom med världens bästa AC, och turistade gärnet. Historienörden i mig var minst sagt lycklig om man säger så.
Vi besökte Colosseum och Forum Romanum, och Trevifontänen och Spanska trappan och jag var helt salig. Barnen tyckte att det var olidligt varmt (vilken det i ärlighetens namn också var), och tyckte väl att "den där trappan och fontänen" var väl inte supermycket att ha. Colosseum däremot tyckte de båda var ganska coolt, och speciellt min 9-åringa son, som till och med han gick igång med sin mobilkamera. Lyckad utflykt, check!
I övrigt gick vi runt mest hela tiden i Rom och kikade på omgivningarna. Vi åt street-food pizza (den med sallad och räkor på bilden nedan valde jag) som man fick betala/hekto (svindyr kan tilläggas) och åt en hemskans massa glass för att härda den tryckande hettan.

När vi lämnade vår vecka i Rom så styrde vi vilen vidare mot östkusten, till en liten turistort som hette Roslina Mare, där vi ännu en gång mötte upp sambons syster och hennes familjen, dock delade vi inte lägenhet denna gång. Rosolina Mare är en typisk tursit ort med massor med semesterfirare, både italienska och utländska, många tyskar. Där njöt vi av poolbad varje dag vår sista vecka i en stor fin pool med solstolar och parasoller (vilka jag nyttjade väldigt mycket. Vi åt ännu mer glass och ännu mer god mat. Mycket pasta och pizza blir det när man är i Italien, för min del mestadels pasta, och för barnens del mestadels pizza.
Rosolina Mare ligger för övrigt bara en timmes bilfärd från Venedig, så en dag gjorde vi en dagsutflykt dit också. Själv har jag varit i Venedig förr, så för mig var det ett kärt återseende, men för resan av familjen så var det första gången. Där gick vi runt på de små trånga gatorna och tittade på gondolerna, besökte Marcusplatsen och ja, åt ännu mer glass och god mat.

Nu är vi som sagt hemma igen sedan några dagar, och även om vi har haft en helt fantastiskt semesterresa så var det minst sagt skönt att komma hem igen. Komma hem till sin egen säng och sin egen dusch, och sin egen takfläkt. Herregud, det är samma värme här hemma som det var i Italien, och det var vi inte beredda på, haha! Helt fantastiskt!
Denna veckan är tyvärr min sista semestervecka, nästa vecka är det dags att ställa väckarklockan igen. Om jag ser fram emot det? Njaaaaa.... Ledighet kan man väl aldrig få nog av va? Det är ju dock några dagar kvar till på måndag, och jag tnäker mjölka ur så mycket semester av dem som jag bara någonsin kan.